Wolno rozliczyć korektę, nie mając potwierdzenia jej odbioru
DOKUMENTACJA | Dopuszczanie w przepisach wyjątków pozwalających na obniżenie VAT bez posiadania dowodu odebrania faktury przez klienta nie zwalnia firmy zupełnie z próby jego otrzymania. Rezygnacja uzasadniona niechęcią kontrahentów to błąd. Marcin Szymankiewicz
- Spółka sprzedaje towary za pośrednictwem sklepu internetowego. Transakcje są zawierane zgodnie z regulaminem zamieszczonym na stronie internetowej, który klienci akceptują przy składaniu zamówienia. Każdy zakup dokumentowany jest fakturą bądź paragonem fiskalnym. Co do zasady faktury są wysyłane elektronicznie (e-mail), na co klienci sklepu wyrażają zgodę. Faktury w formie papierowej wysyła się bardzo rzadko.
W praktyce spółka musi czasem wystawiać faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania i kwotę podatku (uznana reklamacja towaru, odstąpienie klienta od umowy, pomyłka w realizacji zamówienia itp.).Klient zgłasza wtedy stosowne żądanie w formie elektronicznej, za pośrednictwem operatora pocztowego bądź osobiście w punkcie obsługi i zwraca towar. Spółka zawsze posiada dowody potwierdzające przyczyny zwrotu towaru – zapis elektroniczny albo dokument papierowy podpisany przez klienta.
Faktury korygujące są wystawiane i wysyłane w takiej samej formie, w jakiej została wystawiona i wysłana faktura pierwotna, czyli w większości pocztą elektroniczną, z prośbą do klienta o potwierdzenie otrzymania korespondencji. Zdarza się, że klienci nie odsyłają potwierdzenia odbioru bądź adresy e-mail, wskazane do celów transakcji i czynne w dacie składania zamówienia, są już nieaktywne. Jeśli spółka nie otrzymała od klienta potwierdzenia odbioru...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta